Gönde Máté
Gépgyártás-technológiai technikus, CNC gépkezelő

Melyik Waldorf-iskolában végeztél? Waldorf Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és AMI (Nyíregyháza)
Melyik évben? 2013
Milyen pozitív, vagy negatív élményeid, emlékeid vannak a Waldorf-iskoláról? Pozitív élményeim: Stresszmentes tanulás, jó közösség, kötetlenebb tanmenet. A gimnáziumi évek alatt puszta órai odafigyelésből és a tanárokkal való eszmecserékből fel tudtam készülni minden számonkérésre (kivétel képletek, dátumok stb., azt magolni kell). Szórakoztató programok, valamint sokat vet a latba, hogy az egy napra eső program nem konstans teljesítménypróba, hanem be vannak szúrva “pihentető” tárgyak, amikor felfrissülhet az agy. Negatívum: Vannak módszerek amiket nem szerettem és értelmét se láttam, a legtöbb ilyet megértettem később visszatekintve, de így is akadnak olyan szokások amik kellemetlenül érintettek (terítő kötelező használata, kényszerített éneklés stb.). Negatívum még, hogy igaz, nem komplett burok, de elhagyva az iskolát, sokkal hidegebb vízbe csobban az ember mint egy állami iskolát végzett. Ez nem azt jelenti, hogy nehezebben állok meg a lábamon vagy hogy nem megfelelő színvonalú az oktatás, inkább hogy a világ első látásra sokkal ridegebb lesz, igaz a Waldorfban elsajátított szociális képességeimmel könnyebben legyőztem ezt az akadályt. Volt még sok egyéb kellemetlen élményem, de azok már személyiség kérdése és nyilván tanárfüggő.
A Waldorf-iskola után hol tanultál tovább? Milyen szakon?  A Miskolci egyetemre felvettek, de egy félévnél tovább nem bírtam. Tiszavasváriban végeztem Gépgyártás-technológiai technikumon, valamint elvégeztem egy CNC gépkezelő szakképzést is.
Mi vált előnyödre a Waldorf-iskolában megszerzett képességekből, tudásból a továbbtanulás, vagy a munkád során? A problémamegoldó készségeim kiemelkedően jók és nagyon gyorsan tanulom meg az új dolgokat. Könnyen szerzek barátokat és nincsenek ellenségeim. Ezen felül menthetetlen optimista lettem. Hozzá kell hogy tegyem, ezek a tulajdonságaim a jellemem velejárói voltak Waldorf előtt is, az iskola csak segített fejleszteni ezeket. A tanulás és leendő munkám során a problémamegoldás kulcsfontosságú és a geometriai ismereteim elengedhetetlenek. (Rendkívül jó matektanárom volt :P)
Származott-e hátrányod abból valaha, hogy Waldorf-iskolába jártál a továbbtanulás, vagy a munkád során? Ha igen, mi volt az? Az iskolám komoly anyagi gondokkal küszködött és ez a felszereltség rovására ment. Ebből származtak kisebb-nagyobb problémák, de mindet megoldottuk és ezt amúgy sem rónám a Waldorf-rendszer számlájára, erről az állam és az alacsony létszám tehet.
Van egy jó sztorid, aminek köze van ahhoz, hogy Waldorf-iskolába jártál? Általános 5-ig állami oktatásban részesültem szülővárosomban. 5. félévben iratkoztam át, mert már annyira ki voltam idegelve, hogy minden reggel vérzett az orrom, percenként 40-et pislogtam és folyamatosan járt a lábam. Átiratkozás után 2-3 hónappal ez teljesen megszűnt. Ezen felül az osztályfőnökömnek köszönhetem, hogy rávett, tanuljak meg dobolni egy osztály projekthez, ami igaz, nem valósult meg, de később bevettek egy garázsbandába és atyaég mi mindent éltem meg.