Marosváry Barbara
Doktorandusz, szociológus

Melyik Waldorf-iskolába jártál? Solymári Fészek Waldorf Iskola
Melyik évben érettségiztél? 2014
Milyen pozitív vagy negatív élményeid, emlékeid vannak a Waldorf-iskoláról? A sok hétköznapi, örömteli emlék mellett a két nagyobb (8, 12) éves munkát emelném ki, amik alatt nagyon sokat tanultam magamról és a világról is. Ezen kívül a színdarabok, közös projektek az osztályközösség összekovácsolásában voltak nagyon fontosak, ilyenkor mindig mindenki jobban szerette egymást, közelebbi kapcsolatba kerültünk. De valójában a hétköznapi emlékek a legfontosabbak nekem, az, hogy mind a 13 évemből, amit a Fészekben töltöttem, érdekes, új, változatos élményeim vannak, és amikor belenézek egy régi füzetembe, vidáman gondolok vissza a rajz, fogalmazás, keretminta mögött rejlő iskolanapra. A pozitívumokhoz képest elenyésző, de mégis az iskolás éveimet végigkísérő negatív érzés abból fakadt, hogy sokszor több tudásanyagot, “agymunkát” igényeltem volna, amit sokszor sem az iskolában nem kaptam meg, sem saját motivációból nem tudtam kielégíteni.
A Waldorf-iskola után merre indultál tovább? (Önkéntesség, továbbtanulás, munka, utazás stb.) Először Budapesten tanultam alapszakon, azután két évet dolgoztam egy civil szervezetnél. Utána költöztem Franciaországba, ahonnan Luxembourgba jártam mesterszakra, majd doktorira.
Hol tanultál tovább? Milyen szakon? (többet is megadhatsz) ELTE Társadalomtudományi Kar, nemzetközi tanulmányok BA; University of Luxembourg, Master in Social Sciences and Educational Sciences; University of Luxembourg, PhD in Social Sciences
Most milyen területen dolgozol? Mi a foglalkozásod? Ha vállalkozásod van, azt is bemutathatod – akár elérhetőségekkel is (egy kis ingyen reklám 🙂 )! PhD hallgató vagyok Luxembourgban a társadalomtudományok területén. Társadalmi egyenlőtlenségekkel foglalkozom, főleg az oktatási rendszerekre fókuszálva.
Mi vált előnyödre a Waldorf-iskolában megszerzett képességekből, tudásból a továbbtanulás, vagy a munkád során? Az iskolai előadásoknak, projekteknek köszönhetően jellemzően a szaktársaimnál és kollégáimnál könnyebben kezelem az egyéni, önállóságot igénylő feladatokat. Az elemzőbb, és kevésbé a tudásanyagra koncentráló tanulási tapasztalatok miatt könnyebben értem meg az összefüggéseket. A közvetlen és véleményformálást bátorító közeg pedig segített kifejleszteni az igényt és képességet, hogy képviselni tudjam a véleményemet.
Származott-e hátrányod abból valaha, hogy Waldorf-iskolába jártál a továbbtanulás, vagy a munkád során? Ha igen, mi volt az? Néha nehezemre esik kezelni a hierarchikus viszonyokat (felettesekkel és beosztottakkal is), mert a Waldorfban egyenlőbbnek kezeltük egymást mind a tanárokkal mind a többi diákkal.
Van egy jó sztorid, aminek köze van ahhoz, hogy Waldorf-iskolába jártál? A mesterszakos szakdolgozatomat német Waldorf családokról írtam. Amikor ezt elmeséltem egy tanáromnak, az első reakciója ez volt: “Az egy szekta, igaz?”. Később ő lett az egyik témavezetőm, és végül annyira tetszhetett neki az elkészült szakdolgozat, hogy felajánlott nekem maga mellett egy PhD pozíciót. Talán kicsit alakult a véleménye a Waldorfról is… 🙂