Pethő Áron
Média- és angoltanár

Melyik Waldorf-iskolában végeztél? Fészek Waldorf Általános Iskola, Gimnázium és AMI
Melyik évben? 2014
Milyen pozitív, vagy negatív élményeid, emlékeid vannak a Waldorf-iskoláról? Mivel 13 évig jártam Solymárra, ezért nincs viszonyítási alapom, hogy mi az amit kimondottan a Waldorfban kaptam meg. De boldog ember lett belőlem, aki tudja mit akar. Az átlagon felüli empátiás képességeimet teljes bizonnyal merem mondani, hogy az első 8 évben hozta ki belőlem az osztálytanítóm. Emellett a 13 év alatt rengeteg segítséget kaptam ahhoz, hogy nyitottan álljak a világhoz. Megtanultam – főleg az érettséginél -, hogy nem kell görcsölni semmin, meg kell érteni, mi az, amit elvárnak tőlem, és a magam, egyéni módján teljesíteni a feladatot. Emlékszem, hogy a velem egyidős barátaim nevettek, mikor matekban nem tartottunk még ott, ahol ők. Negyedikes lehettem és már akkor a szemükbe mondtam, hogy én viszont értelmes dolgokat tanulok. Amiről persze fogalmam sem volt még akkor, de legalább tudtam, hogy amit csinálok az iskolában (bármennyire is legyen ugyanaz vagy teljesen más mint más iskolákban), annak értelme van. Imádtam, hogy milyen közeli volt a kapcsolat a tanáraimmal, nem volt semmi erőltetettsége. Minden gimis napra úgy emlékszem vissza, mintha kiélhettem volna a kreativitásom mindig.
A Waldorf-iskola után merre indultál tovább? (Önkéntesség, továbbtanulás, munka, utazás stb.) 2014 májusában érettségiztem. Máricus környékén egy osztálytársammal elkezdtünk megszervezni egy közös körutat, aminek célja a Waldorf iskola empirikus megismerése volt. Diákként írtunk 4 nyelven levelet kb. 200 Waldorf iskolának Európa nyugati részére, majd 13 iskolával meg is szerveztük, hogy fogadnak minket. Szeptember elsején már Belgiumban hospitáltunk egy hétig, majd még két hónapot vándoroltunk Hollandiában, Németországban, Svájcban és Ausztriában. Rengeteg mindent tanultam, óriási hatással volt rám, a mai napig vissza-vissza gondolok egy-egy ottani helyzetre. Az is segített, hogy nem egyedül mentem, hanem egy olyan osztálytársammal (ma már a feleségem), akivel minden iskolai nap után meg tudtuk beszélni, mit láttunk, fel tudtuk dolgozni a történteket. Ekkor még nem tudtuk, hogy mindketten Waldorf iskolában fogunk tanítani, de valószínűleg köze van hozzá ennek az útnak is.
A Waldorf-iskola után hol tanultál tovább? Milyen szakon?  PPKE BTK osztatlan tanári szak (média, kommunikáció, mozgókép tanára és angol nyelv és kultúra tanára)
Most milyen területen dolgozol? Mi a foglalkozásod? Ha vállalkozásod van, azt is bemutathatod – akár elérhetőségekkel is (egy kis ingyen reklám 🙂 )! Médiapedagógus, angoltanár és osztálykísérő vagyok a solymári Fészek Waldorf iskolában. Hosszú a sztorija annak, hogy hogy kerültem vissza az egykori iskolámba, de röviden csak annyi, hogy a 6 egyetemi évem alatt végig kiálltam amellett, hogy nem fogok egyből visszajönni ide. Másfél év állami iskolában töltött gyakorlat után viszont adta magát a lehetőség, hogy először féllábbal, majd teljes egészemben tagja legyek a tanári karnak.
Mi vált előnyödre a Waldorf-iskolában megszerzett képességekből, tudásból a továbbtanulás, vagy a munkád során? A Waldorf-tanulmányaim segítettek abban, hogy meg tudjam fogalmazni, mit is szeretnénk elérni az érettségi utáni Waldorf körúttal; mit szeretnék egy-egy iskolában megfigyelni, mivel szeretnék hazatérni. A szervezéséhez sem lett volna elég egy átlagos kommunikációs készség. Az egyetemet elkezdve a legnagyobb előnyöm volt a legnagyobb nehézségem. A nyitottság, amivel hozzáállok a világhoz, megnehezítette a szociális érzékelésem. Mikor beléptem az egyetemre, nem értettem, hogy a többiek miért nem érdeklődnek a társaik iránt és irántam. Nehezen tudom megérteni, hogy miért vannak olyan sokan, akik nem akarnak igazából ott lenni, csak egyetemre kellett menni és ezért “lézengenek”. Szerintem bátorság kell ahhoz, hogy valaki kihagyjon egy évet érettségi után. Felfedezze saját vágyait. Ezen igényemnek a felismerését is a Waldorfból kaptam. A Waldorf nyitotta ki bennem azt is, hogy minden problémára van magyarázat, megoldás, és van, hogy valamire az a megoldás, hogy nincs megoldás. És ezt el is tudom fogadni. Diákmunkáim és időszakos munkáim alatt is inkább abban volt előnyöm, hogy önbizamam van, hogy tudom mik a képességeim és semmilyen állásinterjún nem kellett bizonygatnom a velem szemben ülőnek, hogy én érek valamit.
Származott-e hátrányod abból valaha, hogy Waldorf-iskolába jártál a továbbtanulás, vagy a munkád során? Ha igen, mi volt az? Az egyetemi éveim alatt sokszor kellett elfogadnom azt a tényt, hogy azért kell valamit megértés nélkül bemagolni, mert azt mondta a hatalmi szerepben lévő valaki. Ezzel nem voltam jól, míg a csoporttársaim könnyebben elfogadták. Sok ilyen magyarázat nélküli vizsgát húztam évekig. Tanárszakon érdemes azért tudni valamit az állami iskolákról, de az első évben azt a kérdéskört próbáltam megérteni, hogy miért nincs mindenhol havonta szülői est. Az oktatókkal való kapcsolatból is hiányzott a megismerni vágyás, először hihetetlennek tartottam, hogy annyi oktató van, akire sok év sérelme és fájdalma rakódott le, hogy nem tudtam már megismerni az embert mögötte. Talán az ehhez kapcsolódó túlérzékenységem is a Waldorfban kapottakból jön.
Van egy jó sztorid, aminek köze van ahhoz, hogy Waldorf-iskolába jártál? Minden sztorim valahogy visszaköthető a Waldorfhoz. 2011-ben tagja voltam annak a kis csapatnak, akik megszervezték az Első Felsős Waldorf Találkozót. Elindítottunk valamit, ami azóta is rendszeresen szerveződik (ma már Waldorf Tali néven). Az első két alkalommal voltam benne a szervezői csapatban. Az első inkább egy próba volt, mint találkozó, de a másodikon már úgy jött össze 2-300 ember, mintha ezer éve ismernénk egymást. Pedig csak egy közös nevezőnk volt. A Waldorf. Nem kellett semmit tenni azért, hogy átadjuk a stafétabotot a következő szervezőknek, egyszerűen annyira nagy volt az igény arra, hogy megszervezzék jóra az eseményt, hogy örömmel vették át tőlünk először a mi iskolánkból, aztán már több iskolából. Volt idő, mikor interjúvolták a szervezni vágyókat, annyira sokan szeretnének valami jót csinálni. Természetesen nonprofit és csak arra van, hogy ismerkedjenek.